onsdag den 17. september 2014

Hvad har vi så lært om Ann Arbor på 3 uger?

Det der fylder mest herovre er helt klart vejret. De ELSKER at tale om vejret i Michigan (hvilket muligvis hænger sammen med at man ikke skal stole på en vejrudsigt der går mere end 1/2 dag frem i tiden). Så snart man har så bragt vejret på banen kan man være stensikker på at blive belært om vintrene og hvor kolde de er. Det preller fuldstændig af på folk at vi kommer fra Danmark, hvor det også er svært at komme gennem vinteren, men jeg må da indrømme at jeg tænker en hel del på hvor slemt det egenligt bli'r - men det er jo bare at vente.....

Ann Arbor brøster sig af at være en cykelby, og selv som dansker vil jeg give dem ret. Cykelkulturen er utrolig afslappet forstået sådan at man som cyklist har carte blanche til at køre præcis hvor det passer een, så længe man bare ikke kører som et hasarderet fjols. Jeg har i de forgangne uger kørt utrolig meget på fortove og mod ensretningen uden at møde andet end at folk bare trækker på skulderen og lunter ind til siden. Vejene og cykelstierne er dog generelt i utrolig dårlig stand (prøv at finde Ann Arbor på Google Maps og zoom ind på vejene - de ligner puslespil) og jeg har lært at hvis man tager friske hindbær eller hårdkogte æg med i madpakken - ja så ender man med hindbærmos og æggesalat! 

Stadiummet er byens ubetingede stolthed, og vejene lukker nærmest ned, når der er "game day" - som regel på en lørdag. Alle der har en p-plads eller en forhave el. lign. står klar fra kl mega tidligt og kræver penge for at andre kan parkere:

Der flyver adskillige fly rundt i cirkler om stadium med reklamebannere og er det Universitetets eget hold, der spiller, forvandler byen sig til et gult og blåt inferno. Rimeligt træls når man ikke interesserer sig en klaphat for football!

I Californien blev vi ind i mellem "tjekket ud" af en kolibri, der fløj helt op til hovedet og stod stille i luften og gloede på os. Det har vi så også prøvet med guldsmede nu.... knap så charmerende skulle jeg lige hilse at sige - især når bæstet nærmest er på størrelse med en kolibri - ydrk. 

Nå ja. Ulrik har også lært noget! Nemlig at selvom man på Dennys Diner kan få lov at få gratis cherry flavor i sin sodavand, så smager det ikke super godt blandet med Fanta:
 
Hov - mens jeg har siddet og skrevet, er der kommet gæster, så jeg tror jeg slutter for i dag:
 
Velbekomme egern :-)

4 kommentarer:

Lisbeth sagde ...

Min datter var i Webster, Wisconsin sidste år, og selv for en dansker var vinteren lang og meget meget kold. Det frøs ned til -40 grader celsius, og med chill facter blev det omkring -60! Og der faldt rigtig meget sne. Faktisk var skolen lukket i 10 skoledage ialt. Så i kan godt forberede jer på en kold og streng vinter, men god fornøjelse alligevel.

Henriette sagde ...

Vinteren sidste år skulle have været helt og aldeles og fuldstændig absurd meget værre end normalt. Vi håber at vi slipper for sådan en omgang, for det kan jeg ikke helt overskue..... Jeg har dog ja-hatten så meget på at jeg tænker at sne og kulde trods alt er pænere at se på end mørke og sludregn. Heldigvis skulle de være ret effektive med snerydning etc her i området og ungerne glæder sig til rigtig meget sne.

danish in San Francisco sagde ...

Jeg kan godt forstå din bekymring, særlig når ALLE taler om det… Men jeg tror, at man man vænner sig til det. Jeg boede 6 mdr. i Canada i Ottawa, hvor temperaturen også røg ned på de -40 grader. Til gengæld sprang man fra vinter direkte til varmt forår – og der var ikke en lang kedelig grå tid, tværtimod skinnede solen om vinteren. Måske kender du til den tid, nogen som kan give dig et lift, eller du kan bruge offentlig transport?

Henriette sagde ...

Det er præcis det jeg håber på - at vinteren bliver alt andet end trist og grå. Vedr. transport så er offentlig transport her fantastisk. Busserne kører med 10-15 minutters drift (på hverdage - that is) og er gratis, når man er ansat på universitetet. Faktisk er der folk, der foretrækker bussen fremfor deres egen bil, fordi det er så nemt.