torsdag den 1. januar 2015

Quiet days and a hippie new year

Dagene siden vi kom hjem fra syden har været stille på den gode måde. Jeg kan mærke, at der er rigtig meget jeg skal "mental fordøje" ovenpå 2014, der har været vores mest vanvittige år til dato, så det har været rart med noget ro på. At få lov til at blive taget imod med åbne arme af familie kun Kristian har mødt meget kort for mange år siden, har rykket ved hvor langt væk fra alting jeg føler mig. USA føles bare mere hjemligt nu.
Kristian og jeg kan også godt mærke alderen begynde at trykke lidt ovenpå den lange køretur. Vi har begge to været helt smadrede i ryggen og lænden efter 4 dage i bil på kun een uge. Jeg har een gang før prøvet at have hold i ryggen, men har ingen problemer haft siden jeg startede med at styrketræne regelmæssigt. Den regelmæssighed er desværre gået lidt fløjten herovre - især med decembers green card vanvid, og nu er der altså "udbetaling ved kasse 1"! Så efter en aften, hvor ungerne til deres store skræk og rædsel blev sat til at rydde ALT op efter aftensmaden, mens jeg sad helt stiv på en stol, har jeg besluttet mig for at mit nytårsfortsæt for 2015 må være at styrketræne 2 gange om ugen uanset hvor travlt jeg ellers har. Kristian, Teresa og jeg fik taget turen op i det lille fitness rum i går, og det var rart at være i gang igen.

The days since we returned from the South have been slow in a good way. I have a lot to digest mentally on the threshold of leaving 2014 behind - our craziest year ever, and some quiet time has been highly needed. Also the way we were met with open arms in North Carolina by family only Kristian has met briefly many years ago, has made me feel a lot more at home here in the US. I don't feel as far away from everything anymore.
Kristian and I also both feel old after our long drive. Our backs have complained a lot after 4 days spent in the car within a single week. I have only tried having a stiff back once before years ago, but have had no problems whatsoever since I started going to the gym regularly. That regularity has been lost since we moved here - especially with all the December Green Card craziness, and now my body takes its revenge. After an evening where the "poor" kids had to clean everything out after dinner, while their Mom sat all stiff on a hard chair, I have decided that a New Years resolution for 2015 is to get back to a fitness routine twice weekly no matter how busy I am otherwise. Kristian, Teresa and I made it to the tiny gym room yesterday, and it felt really good.

En anden aktivitet, der har været på min to do liste længe, har været at begynde at brodere, men jeg har aldrig rigtigt fået taget mig sammen. Men så fik jeg denne her bog i efteråret:

Another activity that has been taking up my bucket list is embroidery, but I just never quite got to it. But then I got this book in the fall:

Og til jul havde Kristian været oppe og tømme JoAnns for broderigarn, nåle, rammer etc. Så jeg har fået produceret dette fine bogmærke:

And for Christmas Kristian emptied JoAnns for embroidery floss, needles etc. And I actually managed to make this wicked book mark:

Teresa er også blevet lidt bidt af det. Kristian havde købt et lille øvesæt til at komme i gang på, men jeg kan simpelthen ikke få mig selv til at spilde tid på små nuttede hundehvalpe med små kvalme statements på:

Teresa has also become hooked. Kristian got me a small practice kit, but I just don't feel like wasting time on cute puppies with nauseating statements. Yikes!:

Hun ville egentlig bare prøve lidt, og så drillede jeg hende med at hun garanteret aldrig blev færdig (hun er ikke det mest tålmodige barn i denne verden.....) og hele diskussionen endte med, at jeg kom til at love at så fremt hun rent faktisk fik broderet billedet færdigt, ville det komme op at hænge på væggen. Og skal jeg da ellers lige love for at hun kom ud af starthullerne med en indædt stædighed. Vi har joket med at hun fremover burde brodere alle sine lektier, da det er noget mere læseligt end den skrift hun ellers plejer at præstere.

She just wanted to try for little bit, but then I started teasing her, that she would probably never be done (she does not have lot of patience........) and the entire discussion ended up with me promising that I would frame it and put it on the wall, should she manage to actually finish it. Oh boy, showing new levels of stubborn strong will'ness she got going. Now we joke that she should start embroidering her homework as this is way more readable than the writing she produces otherwise.


Kristian har også fået en ny hobby: hjemmebryg. I skrivende stund har vi "oat stout", kombucha, hard cider og hjemmelavet gingerale lavet med champagne gær stående rundt omkring i lejligheden. Han er kraftigt inspireret af Kurt (Teresas venindes far) der også brygger og fermenterer på livet løs, og til jul gav jeg ham en genial bog med alverdens opskrifter. så nu er vi gang!

Kristian also has a new hobby: home brewing. As of right now we have oat stout, kombucha, hard cider, and homemade gingerale made with champagne yeast sitting all over the appartment. He has been very inspired by Kurt (Teresas friends dad) who also brews and ferments everything he can get his hands on, and for Christmas I gave him a cool book with a lot of different techniques and recipes.

Her til sidst kommer der også lidt om vores nytårsaften. Vi var inviteret til "family friendly pot luck party" hos Kurt and Megan, hvor vi også var til Thanksgiving. Vi lavede et stort fad frikadeller og disse små lækre kiksekager: http://klidmoster.dk/2014/12/bite-size-kiksekage-med-kondenseret-mlk.html. Det var SÅ hyggeligt og lidt hippie agtigt på den fede måde. Faktisk føltes det utrolig "berkeley" med hjemmefermenteret sauerkraut, børn der bare fik lov til at hygge sig uden voksenindblanding og uden der var elektronik involveret (jeg tror dog trods alt ikke at børneflokken havde fået lov til at gå på opdagelse i den iskolde mørke skov med lommelygter uden voksne, hvis vi havde været i Californien, men de kom heldigvis alle sammen hjem i hel tilstand og med MEGET røde kinder ;-)

Finally we also had such a nice New Years eve celebration, where we were invited for a family friendly pot luck party at Kurt and Megans (the same place where we had Thanksgiving Dinner). We made a giant stack of "frikadeller" and bitesized "kiksekage: http://klidmoster.dk/2014/12/bite-size-kiksekage-med-kondenseret-mlk.html. It was such a great evening with a little hippie feeling to it in a cool way. It might as well have taken place in Berkeley with homefermented sauerkraut and kids that were allowed to roam without interfering adults and electronics (I do however believe that they had NOT been allowed to roam the icecold dark forest with flashlights all by themselves, had we been in California, but they all made it home in one piece and with VERY red cheeks ;-)


Ingen kommentarer: